30 October 2014

Tavada Somon Yapmak

Merhaba yemek severler,

Geçende sizlere Facebook Sayfamda yazdığım gibi somon yaptım ve sizlere nasıl yapılır onu anlatacağım. Somonu çok farklı şekillerde pişirebilirsiniz fırında, haşlanmış ve çeşitli soslarla ama biz en çok tavada yapılmış halini seviyoruz. Bu somon dilimleri marine edilmemiştir.




Bu güzelliğe ulaşmak aslında zor değil. Önemli olan şey balığınızın taze olduğunu bilmeniz ve gerisi çok basit. Somonları istediğiniz kalınlıkta kestirmeyi unutmayın, biz daha ince şeritleri tercih ediyoruz, böylelikle yanmadan çıtır bir şekilde pişirebiliyoruz. 




Normalde ızgara tavamda yaparım somonlarımı ama bu sefer tembellik yaptım ve hemen elimin altındaki tavayı kullandım. Aslında ızgara tavamı kullanmamın iki sebebi var; hem eşit olarak ısınabiliyor/pişiriyor (döküm tava çünkü) ve bıraktığı ızgara izleri. 

Somonu derisinin üzerinde tavaya bırakmadan önce tavayı iyice ısıttım ve küçük parmağım (cin parmak da deniyor yanılmıyorsam :P ) kadar tereyağı koydum derinin yanmaması için. 



Eriyen tereyağını tavaya iyice yaydıktan sonra somon parçalarını ilk olarak derisi tavaya gelecek şekilde bırakıyorum. Derisi pişmeye başlayan somonlara gerekli baharatları ekliyorum. Somonda farklı zamanlarda farklı baharatlar kullanıyorum. Tabi ki bunlar her zaman ki gibi ruh halimle doğrudan alakalı ama yanında kullandığım karbonhidrata da bağlı. Ben kişisel olarak somonun yanına patatesi yakıştırıyorum, yağlı bir balığı iyi dengeliyor. Patatesi de ister haşlıyorum, istersem Ev Yapımı Püre yapıyorum ya da Cennetten Çıkma Fırında Patates olarak yapıyorum. Fırında yaptığım patates baharatlı bir patates olduğu için somona o zaman sadece tuz ve karabiber ekliyorum. Ama yaptığım püre baharatsız ise veya patatesimi haşlıyorsam o zaman da somona baharat kullanıyorum. Mesela nane, kekik, tuz, karabiber gibi keyfime uygun baharatlar kullanıyorum. 


Sırt üstü bıraktığım balıklarımı kendi haline bırakıyorum yaklaşık 2-3 dakika kadar. Kullandığınız tavaya uygun olarak pişirme sürelerini siz zaten biliyorsunuzdur. Balığın ucundan kaldırıp baktığınızda derisi pişmiş ise ve aşağıdaki gibi yarısına kadar pişmeye bağlı renk değişikliği mevcut ise balığı çevirme zamanı gelmiştir. 



Yine o günkü keyfime bağlı olarak yönlerini belirliyorum. Bazı günler ilk olarak direk diğer tarafını çeviriyorum, bazen yanını çeviriyorum. Her türlü her tarafını kızartacağınız için aslında bu çok bir şey fark etmiyor. Eğer dilimleriniz kalın ise direk diğer tarafını çevirerek karşılıklı iki tarafı kızartmanızı daha düzgün pişmesi adına tavsiye edebilirim. 




Ters çevirdiğinizde somonlar şiştiğinden dolayı ya kuyrukları havada kalıyor ya da başları. Ben de bu gibi durumlarda önce ince kısmını pişiriyorum ve daha kalın olan yeri de tavanın kenarından destek alarak pişiriyorum. Benim garip hallerimin mutfak versiyonu bu da :)



Normalde etin yanına nasıl sebze yapıyorsam balığın yanına da sebze sotelerim. Evde patatesimiz olmadığından dolayı bu sefer bu sebeleri biraz daha bol tuttum. Aslında diyet versiyonu oldu bu yemeğin :D Burada ben kullandığım sebzeleri sayacağım ama siz evde ne varsa kullanın. Hatta bozulmaya yüz tutmuş sebzeleri bu şekilde kullanıp değerlendirebilirsiniz. 

Ben de eve ne varsa onları kullandım. Havuç, yeşil taze soğan, kırmızı soğan, dolmalık biber, 3-4 diş sarımsaklar ince ince kesilir ve pişmeye hazır bir şekilde kenarda bekler. 


Balıklar piştikten sonra aynı tavaya sebzeleri atın ve üzerine biraz zeytin yağı ve tuz ekleyin. Ben o an istediğim için limon kekiği denen bir baharat ekledim. Sebzeleri ekledikten sonra da göz kararı bir iki avuç kadar fındığı da bıçakla 3-4 parçaya ayrılacak boyuta getirip karışıma ekledim. Kıtırlık versin istedim. 



Daha sonra da sunumu güzel olsun diye somonları üst üste koyup yanına küçük bir sebze tepesi yaptım. Tepeyi de fındıklarla süsledim ve ortaya bu muhteşem tabak çıktı. 








Yemeğinize ceviz, fıstık ve fındık gibi çeşitli çerezleri katmaktan çekinmeyin. Tatları çok farklılaştırıyorlar.

Hepinize şimdiden afiyet olsun! Sizlerden de resimler bekliyorum. Facebook sayfama yollamanızı rica edeceğim. Instagramda beni etiketleyerek de bu güzel yemek resimlerinizi paylaşabilirsiniz ;)

No comments:

Post a Comment