02 October 2014

Et Nasıl Pişirilir?

Merhabalar!!!

Sizlere bu yazımda evinizin rahat ortamında nasıl güzel et pişirebileceğinizi anlatacağım. Bildiğiniz gibi şef olmamakla beraber yemek pişirme ve tatlı yapma olaylarında kendimi geliştirmeyi seviyorum. Bu et pişirme yöntemini de bir gün uçaktayken Türkiye'nin ünlü şeflerinden Murat Bozok yazısını okuyarak öğrenmiştim. O günden beri de bu şekilde pişiriyorum ve hem ben hem eşim mutluyuz. Ben içi kırmızı (suyu çıkıcak kan değil) ve eşim tam pişmiş sevdiğinden dolayı bu şekilde ikisinin de ortasını rahatlıkla tutturuyoruz ama sizler kendi ağzınızın zevkine uygun olarak süreleri uygular ve pişirebilirsiniz. 

Et canavarı olarak bu yazıyı yazmak hem ağız sulandırıcı hem zevkli olacak.



Şimdi size vereceğim bilgilerde belli başlı önemli aşamalar var. Onları zaten kalın şekilde bu yazıda paylaşırım. Neleri kendime uygun yaptığımı neyin tekniği önemli hepsini yazacağım o sebeple dikkatli okuyun ;)

Tavanızda etleri pişirmeye hazır olunca fırınınızı da 180 dereceye ayarlayın ve ısıtın.

En önemli şey et koymadan önce tavanızın çok sıcak olması ve etinizin bu tava sığacak olması. (Ocağımı temizlemeden resimleri çizdim o sebeple beni yerden yere vurmayın)





Daha sonra zevkinize uygun olarak bir yağ kullanın ama burada önemli olan yağı yakmamak. Yani tereyağını koyduktan sonra yanmasını beklemeden hemen eti koymak. Bu da demek oluyor ki etinizi ve baharatlandırmasını tavada yağınızı eritmeden halledin ve hazır bekletin (hele ki marine edecekseniz).

Yağın yanmayı öncesinde biraz zeytinyağı kullanarak da engelleyebilirsiniz. Aşağıdaki resimde zeytinyağı ve tereyağını (köpüklü olan) kolaylıkla ayırt edebildiğinizi bildiğimden bu kısmı geçiyorum. 



Bu resimde çok bulanık çıkmış (bataryam bitiyordu ve acele etmem gerekiyordu) ama ben etin tek tarafını baharatlıyorum ve o gün hangi ruh halindeysem ona uygun baharatlıyorum. 

Bu sefer baharatlarım kekik, tuz, karabiber ve taze sarımsak oldu. Ben yağlar eriyince etleri tavaya heryeri değecek şekilde yerleştiriyorum. Tavaya koyduğunuz eti ateşinizin sıcaklığına ve tavanıza bağlı olarak 3-4 dk kaldırmamanız lazım. Döküm tavalar daha çok kızacağından bu zaman azalır mesela. Eti yerleştirdikten sonra baharatları üzerine dökerim. Önemli olan baharatlarla etin tadını maskelememek. Sarımsağı etin üzerine sürüyorum ve tuzu/karabiberi kattıktan sonra da keyfim ne isterse onu koyuyorum. 


Tavaya koyduğumuz eti neden belli bir süre ellememek gerekir? Belki MÜHÜRLEMEK terimini duymuşsunuzdur et ile bağlantılı olarak. Bu şu demek, et o denli bir sıcağa maruz kalıyor ki etin en dışı hemen pişiyor ve etin suyu kendini dışarı bırakamıyor. Et tek taraflı olarak 3dk kadar durduktan sonra diğer tarafına çevirdiğinizde aşağıdaki gibi güzel ve pişmiş olacaktır. İçini daha kanlı ya da kırmızı isterseniz daha az tutmanız gerekir.


Etlerin iki tarafı da pişince (suyunu salmayınca içinde o güzel aroması ile pişen et daha sulu oluyor ve daha yumuşak bir et oluyor) dinlenmesi için kenara bırakılır. Etin dinlenmesi de şu anlama gelmektedir; pişen etin kaslarını gevşetmesi ve suyunu salması demektir. Ben bu etleri kenara aldığımda bıraktığı suyun içinde kalmasın diye tabağımın bir tarafı yüksekte kalacak şekilde (etler aşağı kayıyor ona göre!) yerleştirip, altına da peçete koyuyorum akan kanları çeksin diye.


Etleri kenarda yaklaşık 10 dk kadar dinlendirmek gerekiyor. Ben bu zaman zarfında boş durmayıp etin yanına garnitür pişiriyorum. Tavayı ısıtmadan kenarda kesili duran garnitürleri aynı sıcak tavaya atıyorum. Biraz zeytin yağı, tuz ve keyfime uygun baharatlar kullanıyorum. Her zaman havuç ve kırmızı biber kullanırım ama mevsimine de uygun sebzeler  mesela brokkoli, brüksel lahanası, patates kullandığım olur. 


Sebzelerinizin pişme süresi etlerin dinlenme süresi ile eşdeğer bir zamana denk geliyor. Daha sonra sebzelerinizi ve etinizi aynı tavaya koyuyorsunuz (sığmazsa sadece et de olabilir) ve fırına yaklaşık 1-2 dk (ya da içi daha fazla pişsin diyorsan daha fazla) kadar tutup hem eti tekrar ısıtmış oluyorsunuz hemde az pişmiş ise pişirmeye bu şekilde devam edebiliyorsunuz.

Burada önemli olan tavanızın sapının erimeyecek olması ve fırınınıza sığıyor olması. Bu aşamada fırına etlerinizi koymadan üzerine ince bir tereyağı koyabilirsiniz. bu fırında eriyip güzel bir aroma katacaktır. Hatta isterseniz bunu fırına koymadan da yapıp eriyen yağı bir kaç defa eğdiğiniz tavanın dibinden kaşık ile toplayıp aroma versin diye etin üzerine dökebilirsiniz. Tavanızda pişirdiğiniz sebzelerden çok güzel aroma elde edeceksinizdir. Eti fırında fazla tutmayın ki kurumasın ve sertleşmesin. 



Tekrar ısınmış olan etinizi sebzeleriniz ile beraber tabağınıza yerleştirin ve arzunuza göre süsleyin. Ben dün buzluğumda hazır bulunan kesilmiş maydonozlardan serptim birazcık, ince kesilmiş taze soğan da olabilirdi ya da taze nane/dereotu da bir alternatif. 







Umarım dışarda yediğiniz etlerin tadını bu pişirme tekniği ile bulabilirsiniz. Dışarıda et yemeyip tadını bilmeyenler de bu tekniği uygularak evinde çok daha uygun fiyata lüks bir et yemeği yiyebilir (bir şey kaçırmadınız).

Hepinize afiyet olsun!

No comments:

Post a Comment