09 April 2014

Doyuran Sağlıklı Ekmek

Merhaba sağlıklı yaşamayı severler...

Geçende sizinle Facebook sayfamızda paylaştığım resimle beraber sizinle nasıl yapıldığını da paylaşmak istiyorum. Açıkcası yapması o denli basit ki şaşarsınız. 



Aslında kendim marka olmuş bir fırından çeşitli esmer ekmekler alıyordum. Çavdar, tam buğday, tahıllı derken ekmek fiyatları aldı başını gitti. En son ödeme yaptığımda 4.75TL ödedim ve bu çok fena şekilde içime oturdu. Yani mantıken düşünürsen normal ekmek 1TL (düz hesap yapıyorum burada) ve tam buğdayı ve tohumlar çekirdekler derken bir ekmek olsun olsun 3 katı olsun ama bu resmen 4-5 katı!!! Bir de geçtiğimiz cuma günü canım fazlasıyla ekmek yapmak istedi. Normal insanlar bir şey yemek için aş erer ben yapmak için. 

Ben de her kandırılmış hissettiğim zaman yaptığım gibi kendi işimi kendim görmeye karar verdim ve haftasonu ekmek yapmaya karar verdim. Zaten evde pizza yaparken hamur yoğuruyordum ve açıkcası bayadır aklımda olan bir projeydi ekmek yapmak ama demek ki fiyatları bekliyormuşum :) 

Benim için bazı şeylerde içerik çok önemlidir. Biliyorsunuz ki 1-2 sene kadar önce ekmeklerin içeriğinde bulunan ek (ve gereksiz) katkılardan dolayı aslında özünde olmaması gereken şeyleri yediğimizi paylaşmıştı bakanlığımız. Ben de bunu aklımın her daim bir köşesinde tutmuştum. Kolları sıvadım ve ekmek için gerekli olan malzemelerimi aldım. Aldığım malzemeler organik oluşundan dolayı kimi üründe normalde göre daha pahallı oldu ama siz normal ürün de satın alabilirsiniz. 

Ekmeğimin hamuru için gerekli olan malzemeler (toplam 16 top eder);

  • 1 su bardağı yulaf (tok tutuyor, bağırsak sağlığı için önemli)
  • 1/2 su bardağı keten tohumu (metabolizmayı çalıştırıyor)
  • 1/2 su bardağı çekirdek içi (markette yoktu koyamadım)
  • 1 tatlı kaşığı tuz
  • 1 paket kuru instant maya (yaş olursa daha da kabarık olur)
  • 1 tatlı kaşığı bal (şeker yerine, yoksa şeker de koyabilirsiniz)
  • 1 yemek kaşığı tereyağ
  • 1 su bardağı su
  • 1,5 su bardağı süt
  • 5 su bardağı tam buğday unu
Süsleme için susam, çörek otu ve haşhaş kullandım.

Eğer hamurunuza hafif kuru olduysa biraz daha su ya da süt ekleyebilirsiniz. Sonuç aşağıdaki gibi olacaktır. 



Hamuru ben yoğurduktan sonra standartta olduğu gibi 30-45dk kadar mayalanması için oda sıcaklığında beklettim. Aslında instant maya kullanıldığında mayanın aktifleşmesi beklenmemesine rağmen ben yine de süt ve yağ sıcaklığımı 37 dereceye yakın getirdim ve o şekilde mayayı ıslak malzemelerimin üstüne döktüm. Daha sonra da aktifleşmesi hızlansın diye balı da ıslak malzemelerimin içine koydum. Bu arada kuru malzemelerimi ölçtüm, karıştırdım ve yavaş yavaş ekleyerek hamurumu yoğurmaya başladım. 

İçindeki malzemeler hemen sıvı olanları emdi ve beni hiç yormadan hamur haline geldi. Açıkcası bu denli kolay hamur olacağını düşünmemiştim. Ama yoğurduktan sonra fark ettim ki aslında hamuru fazla yoğurmamak gerekiyormuş. Çünkü yoğurdukça sertleşen bir hamur oluyor, sebebi ise daha bir iç içe girip yoğunlaşması. Mayalanma süresini bekledikten sonra aşağıdaki gibi hamurumu top top yaptım ve tepside bu şekilde tekrar mayalamaya bıraktım (bunu istemezseniz yapmanıza gerek yok).

Ekmekleri bu şekilde top top yapmamın sebebi sabah kahvaltılarında bir yuvarlak çıkartıp iki dilim ekmek olacak şekilde kesebilmem için. biraz irili ufaklı yaptım çünkü ne denli doyurucu olduğunu bilemedim. 



Ekmekleri fırına vermeden önce de üzerine süt sürdüm ve haşhaş, susam, çörek otu döktüm. Göze çok güzel göründüğünü itiraf etmeliyim. Aslını isterseniz bir sonrakinde içine de koymaya karar verdim. 

Fırında 180 derece 10 dakika alt-üst (üflemesiz) fırının ortasında beklettim ama baktım ki tık yok dereceyi 200 dereceye çıkarttım ve 10 dakika daha beklettim. Kısacası 200 derecede 15 dakika yeterli olacaktır. Tabi ki herkesin fırını farklı olduğu için bu süre uzayabilir.







Ekmekler inanılmaz lezzetli, inanılmaz doyurucu ve resmen ağırlığından içinin dolu olduğunu hissediyorsunuz. Baya yoğun bir ekmek oluşu eğer sizin hoşunuza gitmiyorsa içerisine buğday unu da kullanabilirsiniz. Eğer buğday unu koyarsanız hamurunuz daha havadar ve pofuduk olacaktır. Toplam tam buğday unu miktarından azalttığınız kadarını buğday unu olarak ekleyebilirsiniz.

Ekmeğimin üzerini de yumurta ile sürmeyişimin herhangi özel bir nedeni yok, o an öyle istedim sadece ve hiç bir farkı yok. 

Hamuruna da süt koymamın sebebi ise süt hamuru kek gibi bir kıvama getiriyor. Daha farklı bir kıvamı oluyor. Denemenizi tavsiye ederim.

Aklıma gelen her detayı bu yazıya ekledim. Unuttuklarım var ise lütfen aşağıdan ya da Facebook sayfasından yorum yaparak sorunuz.

Afiyet olsun...

No comments:

Post a Comment