27 May 2013

Yaprak Sarma

 Merhaba,

Herkesin beğendiği yaprak dolma tarifimi sizinle paylaşacağım bugün. Eminim ki herkesin tarifi farklıdır, içine koydukları, elinin tadı ama ben benim versiyonumu paylaşacağım ve umarım sizler de beğenirsiniz.


Öncelikle ben dolmamda et sevmem, kıymasız isterim :) Ekşi isterim :) En çok anneminkini beğenirdim :D Ama artık benimki de yarışır hani :D

Malzemeler:
  • Üzüm yaprağı (ne kadar ince o kadar iyi kanımca) 
  • Pirinç (ben yasemin kullanıyorum)
  • Soğan
  • Domates salçası
  • Maydonoz, nane, baharat
  • 1 adet Limon
Dediğim gibi herkes farklı şeyler kullanıyordur. Ben öncelikle neleri neden kullandığımı anlatayım. Yasemin pirincinin inceliğini ve şişip kocaman olmamasını seviyorum ama bu benim kişisel fikrim. Diğer pirinçlere oranla biraz daha kuru oluyor :)

Domates salçasını kendi tadını ve ekşiliğini katsın istiyorum. Ama en önemli şey kırmızı rengi :)

Yapılışına gelelim:
  1. Yapraklarınız suda bekletilmiş ya da tuzlu bir şekilde kuru duruyorsa bunları öncelikle suyun içinden geçirmek gerekir. Ben resimdeki gibi küçük bir kabın içine tahmini kullanım miktarı kadar yaprak alıyorum ve içine su ile dolduruyorum. Daha sonra yaprakları onları boğmak ister gibi batırıp batırıp duruyorum, dikkat ederseniz biraz yeşil olacaktır su :) Bu işlemi 2-3 kere yapıyorum ve stresimi atıyorum :)

İç yapılışı ise son derece basittir.
  1. Bir büyük soğan ya da iki adet küçük soğanları ince ince doğrayın. Ne kadar ince o kadar iyi bana göre, ağzına parça parça gelsin istemezsin. 
  2. Soğanları yağ ile değil su ile öldürüyoruz. Kaynamış sudan dibini kaplayacak kadar, fazla olmadan doldurun ve soğanları öldürün. Çok su koymayın yoksa buharlaşması uzun sürer.
  3. Soğanlar olunca üzerine iki avuç kadar pirinç koyun ve onları da kavurun.
  4. Pirinçler kavrulunca üzerine maydanoz, nane, çeşitli baharatlar koyabilirsiniz. Ben hafiften tadı olsun diye acı da katıyorum. Acı sevmem ama ucundan olmasının zararı yoktur.
  5. Bir tatlı kaşığı domates salçasını da üzerine eklerim ve iyice karıştırırım. Eğer dibinde su kalmışsa soğandan dolayı bu salça onu çekecektir içine. 
  6. Salça tencerenin/tavanın dibine yapışmaya başlayacaktır. Haşlanmış sudan birazcık dibine döküp onları hafif kazır gibi kaldırıyorum ki tadı ve malzemesi eksik olmasın diye :)
Herkes daha sonra keyfine göre ister parmak gibi, ister bohça şeklinde dolmalarını sarar. Samsun'da genellikle lahana bohça şeklinde sarılır ama belki sizin oralarda üzüm de öyle sarılıyordur.

Bu bahsettiğim miktarlar bir servis tabağını dolduracak miktarda dolma çıkartır size. Daha fazla isterseniz daha fazla yapabilirsiniz. Aslını isterseniz her şey göz kararı konuyor.


Tencerenin dibine yapraklarınızı serin. Arada sert çıkan yaprakları ya da yırtılan yaprakları koyun. Sarılmış dolmaları tencerenin içine serin. Limonunuzu yarıdan kesin ve bir yarısının suyunu dolmaların üzerine sıkın. Diğer yarısını ise yuvarlak dilimler olarak kesin ve dolmaların üzerine yerleştirin. Dolmalar yerlerinden oynamasın diye üzerine bir tabağı yerleştirin. Tabağın alt kısmı yukarı bakacak. Daha sonra kullandığınız pirince uygun olarak kaynar suyu üzerine, tabağın ortasından olacak şekilde dökün. Su ne zaman ki tabağı geçecek, yarım parmak kadar geçirin ve bırakın. Tencerenin küçük gözünün altını açın ve suyun fokurdayan baloncuklarını görene kadar bekleyin. Bu baloncuklar tencerenin kenarında görülür. O sebeple ortasına bakmanızın bir manası yok :) Kaynadığında altını olabildiğince kısın ve suyun bitmesini bekleyin. Tencerenin dibindeki suyun bitip bitmediğini tek tarafa doğru yaslayarak görebilirsiniz. Su gelmeyince altını kapatın ve tabağı kaldırın, limonu atın, ve buharının çıkmasına izin verin. 

Kısacası bu dolmayı sıfır yağ kullanarak yapabilirsiniz.

Kayınvalidemin komşuları, tabi ki kendisi, hatta geçen ay ziyarete gelen babam bayıldı dolmalara :D Eee bu kadar yıllık tecrübeye sahip insanlar beğendiyse sıkıntı çıkmaz. Ama onlardan da ben bir şey öğrendim. Bunu cidden ilk defa duydum ve ilk fırsatta deneyeceğim. Eğer sarılmış ve tencereye yerleştirilmiş dolmaların üzerine zeytinyağı dökerseniz dolmalar daha parlak olurmuş. Ben bunu bilmiyordum ve tabi ki tecrübeli insanlar sayesinde öğrenmiş oldum. Açıkcası baya solgun duruyordu benimkiler o sebeple minicik miktarda yağ kullanıp dolmalarımı biraz parlatmak fena da olmaz :D

Haydi beyler bayanlar, deneyin bu tarifi ve sonuçlardan beni gerek yorum gerek resimler olarak haberdar edin :)

Afiyet olsun!


No comments:

Post a Comment