19 June 2015

Çilekli Galette

Merhaba Tatlı Severler,

Bugün sizinle GALETTE dediğimiz tatlıyı paylaşacağım. Kendim bunu dün iftar olana kadar çabucak yaptım. 

Galette Fransız mutfağında kullanılan bir terimdir. Aslında anlamı yuvarlak olarak açtığınız tart hamurunun kenarlarını istediğiniz gibi katlayarak bir araya getirmeniz demek.



Bayadır internette görüyordum bu tatlıyı. Şu aralar çok populer ve bende buna uyup denemek istedim. Ramazanın ilk günü olmasıyla "oruçlu kafa" ile bazı hatalar yaptım ama bunları yapmam iyi oldu. Konuyu ve olayın özünü anlamamda faydası oldu. Tadında hiç bir sorun yok yanlış anlamayın, sadece olması gerektiğinden biraz farklı oldu o kadar. 

Öncelikle sizinle malzemeleri palaşayım. 

Hamur için;
  • 220gr tereyağı (mümkünse tuzsuz)
  • 280gr un (tepeleme iki su bardağı)
  • 15gr şeker (1 yemek kaşığı)
  • 3gr tuz (yarım çay kaşığı)
  • 75gr buz gibi su (yarım su bardağı kadar)
İçeriği için gerekli olan malzemeler;
  • 250-300gr çilek (farklı meyveler de kullanabilirsiniz)
  • 30 gr mısır nişastası
  • 220gr şeker (tepeleme bir su bardağı)
  • Kenarı yapışsın diye su
  • Kenarları süslemek isterseniz çeşitli süsleme malzemesi (renkli şekerler, hindistancevizi tozu vb)
Öncelikle hamurunu yapmaya başlayalım. Hamur yapıldıktan sonra bir saat dolapta soğumaya bırakmamız gerekmektedir. Bu kısmı yaparken mümkün olduğu kadar çabuk yapmaya özen gösterin. Bunun sebebi yağın erimemesini sağlamak. 

Yağın mümkünse küçük küçük parçalar halinde olmasını istiyoruz. Bunun sebebi ise hamurun içinde kaldığında, fırına gidiğinde o yağ eriyerek bir boşluk oluşturacak ve hamurunuz çıtır ve bol havalı olacaktır. 



Benim evimde ne yazık ki klasik rondolardan olmadıı için elimdeki blender setini kullandım. Uzun olması beni zorlasa da (çok çabuk karışmadı) bu da işe yaradı. 

Karıştırdığınız hamuru plastik folyonun içine koyuyorsunu ve bir saat (ya da daha fazla) buzdolabında dinlendiriyorsunuz. Buzdolabına koymamızın sebebi, yağ uğraşılırken ya da oda sıcklığına çıkarken erimeye başlayacaktır. Kendini bulsun ve tekrar sertleşsin istiyoruz. 



Hamurunuzu çıkarmaya yakın içine koyacağınız malzemeyi hazırlamaya başlayın. 

Meyvelerinizi ortadan kesin ya da yassı durabilecek şekilde kesin ve üzerine şekeri, nişastayı ekleyip ezmeden karıştırın. Nişasta koymamızın sebebi meyvelerden akacak olan suyu emme görevi.

Gelelim bahsettiğim oruçluyken yaptığım hataya. Normalde yazan bu şeker miktarını ben gittim pudra şekeri olarak koydum. "Neyin kafasını yaşıyorsun Denis?" bu nasıl karıştırılabilinir diye düşüneceksiniz. Tarifi İsveççe'den çeviriyordum ve bu sebeple kafam kaymış biraz :D 

Yaptığım hata aslında güzel sonuçlandı. Şöyle ki, pudra şekeri koyunca çok fazla oldu ve haliyle meyvelerimin suyunu çıkartmış oldu. Olabildiğince meyvelerimi pudra şekerinden arındırmaya çalıştım (suyun alında falan tutmadım) ve o şekilde kullandım. Güzelliği şu yönde oldu; şekeri çok hafif olmuş oldu. Yani hafif bir yaz tatlısı tercih ediyorsanız, meyvelerinizin üstünü örtecek/kaplayacak kadar pudra şekeri koyabilirsiniz. Yok ben tatlı yiyeceksem gerçekten tatlı olmalı diyorsanız buyurun şeker kullanın. Açıkcası iftardan sonra hafif bir tatlı olmuş olması hoşumuza gitti eşimle.

Hamur bir saat dolapta durduktan sonra aşağıdaki resimdeki gibi koyu koyu sarı renkler göreceksiniz. Bunlar hamurun içindeki yağlar işte. 

Bu arada fırınınızı 200 dereceye ayarlayın ve açın ki o da o arada ısınsın.


Hamuru işlemeye başlamadan önce 5dk kadar oda sıcaklığına yaklaşmasını bekleyin. Bu şekilde açmanız daha kolay olacaktır. 

Açacağınız hamura koyduğunuz yağ miktarı çok önemli burada. Ne kadar yağ olursa hamurunuz o kadar yapış yapış olur ve işlemesi zor olur (Ben fazla koydum evet, doğru tahmin). Tabi ki bunun çözümü hamurun üzerine un serperek açmaya devam etmek ama rahat işlem yapmak varken neden zorlanalım?

Hamuru açmadan önce tepsinizin boyunda yağlı kağıdı serin ve hamurunuzu onun üzerinde açın. Bu şekilde hem tatlıyı tepsiye transfer etmeniz çok kolay olacaktır, hem de katlarken de size yardımcı olacaktır. Yağlı kağıdı kenarından kaldırıp ortasına doğru bükmeniz yeterli olacaktır. 


Hamrunuzu açtığınızda 3mm kadar incelttiğinizde hafiften yağlı kağıdı aştığını görürsünüz tart hamurunuzun. Aslında bence ince olması güzel bir şey ama siz kalın tercih ederseniz o da sizin bileceğiniz bir şey.

Yukara da açıkladığım gibi hazırladığımız içi hamurun ortasına doğru yayarak koyuyorsunuz. 



Hamurun kenarlarını ıslatarak ortaya doğru üstünü örtüyorsunuz. Farkettiyseniz hamurumun üstünde (meyvelerin arasında) baya su  kalmış oldu. Bu istenmeyen bir şey. Hamuru ıslatıp çıtırlığını yitirmiş oluyorsunuz. 



Üstünü örttüğünüz tatlınızı tepsiye transfer edip fırında 25-30dk kadar pişiriyorsunuz. Ben ilk yarısını FANSIZ olarak pişirdim ve ikinci yarısında FANLI olarak pişirdim. Tepsiniz fırının ortasında olması gerekiyor. 

Tatlınızın kenarlarını istediğiniz gibi süsleyebilir, istediğinizi ekleyebilirsiniz. Eğer üzerine bir şey eklemek isterseniz fırça ile kenarını ıslatın ve üzerine istediğiniz süsü bırakın.

Tatlınızın beraberinde vanilyalı dondurma çok güzel oluyor. Krema ve vanilya sosları da tercih edilen diğer dostlar. 



Diyeceksiniz ki Denis bu çileklerin hali ne yanık duruyor. Evet birazcık yandılar. Çalar saatim 25dk olduğunda çalmışt ama 5dk daha durabileceğini düşünüp tekrar kurdum ama o 5 dakika geçince kendileri çalmak istemedi :D 

Aslını isterseniz resimde olduğundan daha kötü görünüyor. Ağzımıza hiç bir şekilde yanık tadı gelmedi. Meyveler eriyerek marmeladımsı bir hal alıyorlar. Hamur çıtır çıtır ve ağızda dağılıyor. Dondurma ile de muhteşem bir çift oldular. 

Bu basit tatlıyı siz de mutlaka iftar sofranıza ekleyin. Yapması inanılmaz basit. 

No comments:

Post a Comment