24 September 2013

Porsiyon Kontrolü

Merhaba Herkese,

Bugün sizlerle benim de son bir kaç aydır dikkat ettiğim bir konuyu paylaşmak istiyorum. Yediğimiz porsiyonların büyüklüğünden bahsetmek istiyorum. Yasaklanan bir yemek yok sadece normalden 3-5 kaşık daha az yiyeceksiniz. Yaptığınız değişikliğin farkına bile varmayacaksınız söz veriyorum :)


Aslında bu konu bilindik bir konu ama ben son zamanlarda taktım bu konuya :D Açıkcası yediklerime değil de ne kadar yediğime dikkat ederek toparlandım diyebilirim :) Tabi ki spor yaparsanız bu fark kısa bir zamanda görünür. 


Ben bu yazıda kendimden bahsedip kendimden örnekler vereceğim. Beni tanıyanlar minyon olduğumu bildiği için "Ne gerek var senin dikkat etmene" diye düşünecektir belki de, ama kiminin 1-2 kilosu fazladır kiminin 10 kilo. Birinin kendisine sadece kilo vermek için değil, daha sağlıklı olmak için de dikkat etmesi gerekiyor bence. 


Olay aslında o kadar basit ki. Yaptığınız kısıtlamaları bile anlamayacaksınız. Günümüzde önümüze konulan yemeklerin miktarı (bu gerek evde gerek dışarıda olsun) harcadığımızdan fazla kalori içerdiği için bizi şişmanlatıyor. Ben bile yemek yaparken iki kişilik yemek yapıyorum ve yaptığımı ikiye bölüyorum. Benim boyum 155cm ve 49 kilodayım. Kocam 170cm boyunda ve 70 kilo. Yaptıklarımı ikiye böldüğümde ikimizin de aynı miktarda yemek yediğini  ve vücudumuzdaki boyut ve kilo farkına rağmen aynı miktarda kalori aldığımız konusunda biraz kafa yorun. Neden kafa yorun diyorum çünkü evinizde siz de belki de bu şekilde tabak dolduruyorsunuzdur. Tabağın içi dolsun diye dolduruyor olabilirsiniz. Öyle mi yapıyorsunuz? 

Bir gün kendi kendime şu soruyu sordum "Ben koca adam kadar neden yemek yiyorum ki?!" Minnacık bişiyim zaten :D Aslında bu denli yememin sebebi metabolizmamın hızlı olması, çok çabuk acıkan biriyim. Ama zaten acıkacaksam neden bu denli kalori yüklemesi yapayım ki kendime?! Daha sonra yemek porsiyonlarını ikiye bölmekten ziyade kocama daha fazla şekilde böldüm :) Hem adam doydu hemde ben dikkat etmiş oldum. Çok bir şey değil yani bu yaptığınız. Zorlanmazsınız kendinize bir kaşık daha az koyarak ;) Bu kaşıklar zamanla 2-3 oluyor :) En güzeli aslında ne biliyor musunuz? Yemekten kalktığınızda fazla yemekten rahatsız olmuyorsunuz.


Başka neler yaptım? Öğlen yemekleri... İş yerinde yemekhanede yemek yiyoruz ve çoğu anlaşmalı yer gibi çorba, ana yemek, yanına karbonhidrat ve salata/tatlı alıyorum. Burada ne gibi değişiklikler yaptım hemen onu anlatayım. 

Ben çorba içtiğimde tıkanan birisiyim o sebeple beğenmediğim (tipiyle değerlendiriyorum) çorbaları direk olarak içmiyorum. İçersem de tam kase değil yarım içiyorum. Bu bazen bir kepçe bazen iki olabiliyor :) Çorbayı ne kadar sevdiğime bağlı olarak kepçe sayısında değişiklik oluyor. Çorba tıkıyorsa ne güzel sadece onu iç doy gibi bir mentaliteye ne yazık ki sahip değilim ve bir saati doldurmadan acıkacağım için öyle bir ihtimal benim için söz konusu değil. 

Ana yemekleri genelde sossuz olarak alıyorum. Bütün yağlar soslarda kaldığı için en azından fazladan yağ almamış oluyorum yemeğime. Genellikle ayrı tabaklara verilen karbonhidratı ise (pilav, patates, makarna) aynı tabağa alıyorum. Yemek dağıtanlar yine tabak doldurma mantığı ile ilerlediği için ve bende tabakta yemek bırakmaktan nefret ettiğim için kötü bir birliktelik oluyor :) Ana yemeği aldığım tabakta fazla yer kalmayınca çok fazla karbonhidrat koyamıyorlar. Bu da karbonhidrattan kısmama yardımcı oluyor. Ağzına kadar dolu görüntüsü ile beynim zaten yemeden doymaya başlıyor :)

Yemekte salata verilirse kesinlikle yağ koymuyorum. Sirke ya da limon onu zaten yeterine ıslatıyor rahat yemem için, neden daha fazla yağ tüketeyim? Akşama evdeki salataya nasılsa yağ kullanacaksın, hakkını eve sakla!

Yemekte eğer tatlı verilirse, bu sefer de yemek biter bitmez tadına bakmak amaçlı 1-2 kaşık ağzıma atıyorum bu beni bir süreliğine kesiyor. Daha sonra yemekleri sindirdikten sonra yaşayacağım şeker düşüşünü engellemek adına tatlıyı yanıma alıyorum. Bu zaman zarfında da 1-2 saat zaten geçirmiş oluyorsunuz. Kendimi uykuya yenik düşecekmiş gibi, yorgun ve ağır hissettiğimde yine 2-3 kaşık alıyorum. Bu şekilde tatlıyı daha sonra yediğinizde hem şeker düşüşünü daha aza indirgemiş oluyorsunuz hemde tatlınızı daha sonra hem tadına vara vara yiyorsunuz hemde bir nevi ara öğün yerine geçerek akşam iş çıkışına doğru hissettiğiniz açlığı az da olsun bastırmış oluyorsunuz. Tabi ki tatlı yerine başka bir alternatif daha güzel olur ama mantık burada yemekten kaçmak değil, AZALTMAK VE ZAMANA YAYMAK.

Kendime uyguladığım başka metotlarım da var onları da sizinle paylaşacağım ama bu yazı çok uzun olmasın diye onları başka bir yazı da paylaşacağım.Görüşmek üzere ;)

No comments:

Post a Comment