28 February 2013

Fırında Bütün Tavuk...

Herkese Merhaba!!!

Size daha önceden resimlerini yolladığım Bütün Tavuk yemek tarifimi paylaşacağım. Açıkcası markette ucuzladı diye tavuğu bütün olarak almıştık ama iki kişiye fazla geldiğinden dolayı yakın arkadaşlarımızı akşam yemeğine davet edip ziyafet çektik :) Tavuğumuzun ağırlığı 1,2kg idi fakat yanında bir sürü ek şey yapınca çatladık resmen :) Size neyi nasıl yaptığımızı anlatacağım :) Çoğul konuşuyorum çünkü sevgili eşim bana yardım etti ve resimleri çekti :) 

İlk resimde kullanılan malzemeleri göstereyim diye yan yana koydum ve toplu bir malzeme resmi olsun dedim :) Orada neler var yakından bakalım;
  • Patates
  • Sarı soğan
  • Kırmızı soğan
  • Havuç
  • Brokoli
  • Tereyağı
  • Baharatlar
  • Sarımsak
  • Tavuk
Orada aslında boş bir cam meyva suyu şişesi de mevcut. Onunla yapmayı düşündüğüm şeyi söyleyeyim her ne kadar teknik sorunlardan dolayı başaramadıysam da :D Bu şişeyi tavuğu dik tutsun diye kullanacaktım. Yapacağım şey tavuğu bacaklarının arasından bu şişeye oturtmak ve bu şekilde tavuğun her taraftan derisinin çıtır olmasını sağlamaktı. Tabi ki şişenin içine su da konması gerekecekti, bu tavuğu içten pişirsin ve şişe düşmesin diye alınacak bir önlem. Fakat tavuğu üstüne geçirince baktım ki benim fırınımın boyu bu boya yetmiyor ve tıpış tıpış tavuğu çıkartıp tepsiye yerleştirdim :)



Öncelikle fırın tepsisinin üzerine yağlı kağıt yerleştirdim. Bunun sebebi tepsiyi daha sonra daha rahat yıkayabilmek içindi tabiki :) 

Bütün sebzeleri keyfine göre kestim, fakat çok küçük parçalar olmamasına dikkat ettim çünkü bu tepsi fırında en azından 75-90dk kadar 200 derecede kalacaktı ve yanmalarını istemedim. Gördüğünüz gibi patatesleri yarım kestim avuç içi büyüklüğünde olduğu için, brokolileri başparmağımın uzunluğundaydı ve saplarının kalınlığını da o kalınlıkta tuttum. Bütün sebzeleri kafama göre yerleştirirken brokolinin uçlarını gömmeye çalıştım. Bu sebzelerin üzerlerine tuz ve karabiber serptim. Üzerlerinden incecik akan zeytinyağı ile de hafiften geçtim. Bunu yapmamın sebebi şu; tavuk kendi yağını salmaya başlamadan önce sebzelerin sıcaktan yanmaması. Bunları döktükten sonra sebzeleri ellerimle salata karıştırır gibi karıştırdım ki hepsi bu döktüklerimden nasibini alsın :)


Gördüğünüz gibi tavuğumun altına etrafı silmek zorunda kalmayayım diye yağlı kağıt serdim. Bu şekilde hem temizlikten kurtuluyorsunuz hem etrafın tavuk ile temasını engellemiş oluyorsunuz. Tavuğumu marine edeceğim baharatımı da yanıma aldım. 


Baharat karışımımdan bahsedeyim. Burada karışmamış halini görüyorsunuz. Bunun içinde neler var;
  • Tereyağ 1 yemek kaşığı
  • Zeytin yağ
  • İnce doğranmış 4 diş ortaboy sarımsak (keyife göre sarımsak sayısı değişebilir)
  • Nane
  • Kekik
  • Zerdeçal
  • Zencefil
  • Karabiber
  • Tuz
  • Pul biber
Bütün bu baharatları keyfinize göre miktarını ayarlayabilirsiniz. Herkesin sevdiği baharat farklı olduğu için ona uygun şekilde bu listedekilerden ister çıkartır ister ekler. 



Bu resimde baharatları karıştırmıştım ve elimde kalan karışımı tavuğun üstüne sürdüm. Daha sonra karışımı derinin altına sürebilmek için derisini kaldırmam gerekecekti ve bu işleme rahat geçebilmek için bacağın (butun) yanındaki sarkan deri parçasını tutup orada deriyi etten ayırmaya çalışırken çekilmiş bir pozdur bu. Eğer bu işlemi ilk defa yapacaksanız bu size iğrenç gelebilir çünkü bana gelmişti. Bu deri işlemini ikinci kez yaptığımda (geçen hafta) gayet normal bir şeymiş gibi geldi ve açıkcası hiç rahatsız olmadım. 


Deriyi açmaya başlayınca öncelikle parmaklarınızı içeri ve ileri sokun. Soktuğunuz parmakları sağa sola doğru hareket ettirerek baharatı sokacağınız alanı genişletin. Deriyi genişletirken ve ayırırken butlara da inmeyi unutmayın. Gövdeden bacağa geçerken oradaki deriyi delmek birazcık daha zorlayacaktır ama sorunsuz açılacaktır. Baharatları but yiyecek olanlara da paylaştırmak gerekir :)


Elinizin sığdığı yere kadar baharatları derinin altından etin üstüne sürün. Deriyi zorlarken dikkat edin ki yırtılmasın. Önemli olan derinin tavuğu sarıp oradaki baharatları içinde tutması. Kendi yağı ile onları ve eti pişirmesi. 


Tavuğun derisinin ne kadar esneyebildiğini size gösterebilmek için aşağıdaki resmi de çektim. 









Aşağıdaki resimde de gördüğünüz gibi tavuğu yanlış tarafla başlayarak pişirmeye başladım :) Önce göğsünü yukarı bakmasını sağladım halbuki sırtını vermem gerekiyordu. Çünkü tavuk 45dk aynı pozisyonda kaldıktan sonra çevrilmesi gerekiyor ve tavuğun göğüs alanı daha büyük olduğu için oranın daha çıtır olması daha idealdi :) Yani pişecek ikinci taraf olmalıydı. Bir sonraki sefere bana da dikkat edecek bir şey olacak bu konu :) Resimde dikkat ederseniz tavuğun önünde/altında biberiye sapları var. Onları da bütün olarak tavuğun altında kalacak şekilde 4-5 tane koydum. Bunların yanmaması için biberiyeyi sapından tutarak hafiften zeytinyağın içinden geçirirseniz iyi olur. 

Tavuk 45dk 200-220 derecede piştikten sonra (ben pervaneli pişirdim) yönünü değiştirirken sebzeleri de karıştırmak iyi olur. Dikkat ettiyseniz pervanenin önüne tavuğun içinin bakacak şekilde yerleştirdim ki sıcak hava ile içeriden de pişirsin diye :) 


Sebzelerin yanına herkese 1 avuç verilecek şekilde (aynen Yiyeceklerinizi Elinizle Kalori Kontrol Yapın yazısında anlatıldığı gibi kalori kontrolü yaptık)Yasemin Pirinci ile pilav yaptım ve eşlik etsin ve birazcık sıvı versin diye de sos yaptım. 

Yanılmıyorsam yasemin ve basmati pirinçleri bizim osmancık pirincine göre daha iyi seçimler. Açıkcası arkasını çevirip kalorisine bakmak aklıma gelmedi ama tokluk olarak osmancık kadar şişirmiyor insanı. 

Aşağıda hazır paketini gördüğünüz sos aslında İsveç'ten alınma ve pratik bir sos. Ama mükemmel tadı olan bu sosun gerçekte nasıl yapıldığını öğrenip yapacağım ve sizinle paylaşacağım. Tabi ki ilginizi çekerse ve bunu anlayabilmem için aşağı yorum bırakmanız gerekecektir.


Çok acıktığımız için tavuğun pişmiş halini tepside çekmek aklıma gelmedi :D Tamamen açgözlülükten :) O kadar güzel kokuyor ve görünüyordu ki hemen tavuğu kesmeye başladım. Ne zaman ki servisi yaptım aklıma resim çekmek geldi :) Eşim yemeğe dalmadan DDDUUURRRR diye seslenip fotoğraf çekmesini sağladım ve yakalayabildiğimiz en iyi görüntü bu oldu :) Sizi Facebook sayfamda uyarmıştım çekmeyi unutabilirim diye :) Tavuğun sadece kemiklerinin kaldığını ve mükemmel güzel olduğunu tekrar ve tekrar söylerken ağzımın sulandığını hissediyorum :)


Bu yemeğin yanında benim özel olarak yaptığım sarımsaklı ekmek, mezeler ve salata da vardı ama onları da başka bir yazıda anlatayım çünkü bu baya bir uzun oldu zaten :)


Bu son resmi de sizinle paylaşmasaydım bu yazı yarım kalırdı. Bunun ne olduğunu hemen söylüyorum; tavuğun yağı. Yemekler yenilip kalan sebebzeler buzdolabına kaldırıldıktan sonra tepside yağlı kağıdın üstünde yağ birikintisi kalıyor :) Bende bohça gibi dört ucundan dikaktlice kağıdı topluyorum ve yağın dibine akmasını sağlıyorum. Küçük bir kabı alıp üzerine normal çay süzgecini yerleştiriyorum. Kağıdın en altından makas ile minnacık kesip yağın süzgecin içinden kaba akmasını sağlıyorum. Kullandığım soğanlar ya da başka şeyler bazen deliği tıkayabiliyor ve o zaman orasını yağlı kağıdın üzerinden ileri geri hareket etmesini sağlayıp yağın akışını rahatlatıyorum. 

Bu yağı biriktirmemin sebebi açık. Doğal ve organik yağ olması. Bunu ben daha sonra pilav yapacaksam başka bir şey eklemeden yağ olarak kullanıyorum. Pilava sanki bulyong atmış gibi süper bir tavuk tadı veriyor. Hemde daha sağlıklı oluyor. Yağlar dolapta sertleşirken bu yağ ne kadar zaman geçerse geçsin yumuşacık kalıyor.

Hadi bu kadar yazı yeter :) Sizler de bu tavuğun tarifini uygularsanız beni sonucundan haberdar edin ;) Duyduğuma göre Süper Basit Elmalı Turta tarifim baya başarılıymış :) 

Hepinize Afiyet Olsun!!! ♥♥♥

No comments:

Post a Comment